Sportmassage

De sportmassages zijn alleen te boeken door middel van een persoonlijke afspraak, bel 0624609719 of mail Kyra

In overleg bepalen we samen welk behandelplan het beste van toepassing is. In de online agenda staat deze behandelstijl onder de deep tissue | strong massage. Indien de behandeling niet preventief bedoeld is, maar vanuit een klacht tot wens is gekomen, is een strippenkaart een goed idee. Zo kan het behandelplan in alle fases van herstel worden uitgevoerd en behaalt u het grootste resultaat.

Sport je regelmatig of dagelijkse bewegingen verdienen ontspanning en herstel. Massage geeft spieren de ruimte om kracht op te bouwen voor een volgende training. Sportmassage is geschikt voor iedereen die zijn spieren gebruikt en vooral aan te raden wanneer je regelmatig sport. Aan de hand van de conditie van je spierweefsel kan ik advies en oefeningen geven om je sportprestaties te verbeteren. Een sportmassage is aan te raden bij:

  • Kramp, tintelingen en koude handen of voeten
  • Optimaliseren van uw sportprestaties
  • Om uw lichaam een boost te geven
  • Bij klachten als stijfheid of vermoeidheidssignalen
  • Hoofdpijn, spanningen in rug, nek en schouders
  • stijfheid in spieren en gewrichtsklachten
  • Emotionele verwerking
  • Stress, onrust of burn/out
  • Onrust en concentratie problemen

Afvalstoffen afvoeren en spieren voeden

Tijdens een sportmassage pas ik meerdere grepen toe: Ik zoom in op een spier en ik sta stil bij eventuele triggerpoints. Je kunt kiezen uit een massage voor een deel van het lichaam (bijvoorbeeld nek, schouders en rug) of voor algehele lichaamsmassage. Om het herstel van de spieren te stimuleren gebruik ik veel strijkingen, zodat de bloed- en lymfestroom actiever wordt. Op die manier kunnen afvalstoffen en vochtophopingen sneller worden afgevoerd. Voedingsstoffen kunnen beter worden aangevoerd zodat de spier beter gevoed is, in balans is en ‘schoongemaakt’. Sportmassage is ook een goede manier om je voor te bereiden op een sportieve prestatie en om die achteraf te evalueren.

Triggerpoints

Om kracht te leveren moet een spier contraheren, als een spiervezel of groep meer contracties levert dan het aan kan, zijn ze niet meer in staat om hun samengetrokken toestand te verlaten. Door de continue aanspanning wordt de bloedcirculatie belemmerd en hopen afvalstoffen zich op. Door de verkramping zal de spier verkorten en pijn veroorzaken aan de aanhechtingspunten. Bij aanraking kan het zelfs als een blauwe plek aanvoelen. Ik masseer de verkramping los, waardoor afvalstoffen sneller afgevoerd kunnen worden. Triggerpoints kunnen uitstralende pijn hebben naar een ander gebied in het lichaam. Klachten die vaak door triggerpoints veroorzaakt worden zijn bijvoorbeeld:

  • regelmatig terugkerende hoofdpijn
  • nek- en schouderpijn of stijve nek
  • rugpijn, uitstraling in het been
  • pijn, tintelingen en gevoelloosheid in de vingers

Werkwijze massage van een triggerpoint

Op de plek van de knoop geef ik een aantal minuten druk met mijn vingertop, duim of elleboog, net zo lang tot ik de spanning voel afnemen. Ik glij hele korte stukjes heen en weer in een snel tempo, eigenlijk wrijf ik het weefsel stuk, waardoor de doorbloeding enorm verbetert wordt, de afvalstoffen kunnen worden afgevoerd en de voedingsstoffen aangevoerd. Het lichaam wordt zich weer bewust van deze plek en start het herstel. Het lichaam repareert niet alleen het weefsel wat ik heb ‘stuk gewreven’ maar ook de oudere beschadigingen waardoor uiteindelijk het weer in zijn normale staat komt. Een massage met het accent op triggerpoints is steviger, sneller en pijnlijker dan een ontspanningsmassage, maar wel erg effectief. De dagen na de behandeling kunnen de klachten tijdelijk toenemen en kan de spier beurs aanvoelen, dit hoort bij het genezingsproces dat in werking is gezet door de massage.

Ik werk niet alleen spiergericht, maar ook energetisch.

Triggerpoints hebben verschillende fases, die zijn op spierniveau en energetisch te voelen. Een triggerpoint kent verschillende stadia. Vijf stadia met een steeds toenemende last van klachten zijn:

  1. Er is een strakke band voelbaar in de spier. Je hebt geen pijnklachten, maar je spieren worden wel verkort.
  2. Als 1 en bij druk op de triggerpoint is deze gevoelig.
  3. Als 2 en bij druk is een herkenbare pijn (van de klacht) voelbaar.
  4. Als 3 maar nu is de afgeleide pijn in de loop van de dag of activiteit ook zonder druk op het triggerpoint voelbaar.
  5. Als 4 maar nu is de afgeleide pijn 24 uur per dag voelbaar, ook zonder druk op het triggerpoint.

Energetisch noemen ze dit in Japan, Byosen. Byosen is vooral voelbaar in de handen van de behandelaar. Het is een concept dat ik ken uit de helingsmethode van Reiki. Soms kunnen mensen die behandelt worden het zelf ook voelen. Ik combineer de technieken van Reiki en sportmassage vaak, omdat ik de resultaten gelijk heb zien op gaan en het geweldig vind om zowel op spierniveau en energetisch te werken. Je kan hier meer over lezen op de pagina Reiki massage.

Bij Byosen heb je de volgende 5 stadia, die vaak vooral via de handen voelbaar zijn:

  1. Warm: de lichtste graad. Je voelt warmte, iets warmer dan de lichaamstemperatuur.
  2. Intense warmte.
  3. Tinteling, soms een stijf/verdoofd gevoel, of een elektrisch geladen gevoel in je handen, een “soda water gevoel”, naald prikken.
  4. Pulsatie. De bloed- en lymfevaten beginnen de toxinen van de blokkade weg te voeren. Zo voel je de pulsatie van de vaten. Soms kost het tijd om het te voelen, soms begint het met niets voelen op dit gebied.
  5. Pijn sensatie/ kramp.

SPORTMASSAGE

De meeste mensen kennen de sportmassage als een massagevorm die vrij stevig is en de massagegrepen worden meestal ook met een hoge snelheid uitgevoerd. We hebben het dan over de intensiverende sportmassage. Deze is van oorsprong ontwikkeld om sporters voor te bereiden op hun training of wedstrijd. Maar binnen de sportmassage kennen we ook de sederende massage. Deze is met name bedoeld om het lichaam te ontspannen na een training of wedstrijd en om het herstel te bevorderen. Er is dus niet één soort sportmassage.

Sportmassage niet alleen voor sporters

Sportmassages zijn overigens ook perfect geschikt voor mensen die niet sporten. Ook in het normale dagelijkse leven belasten we het lichaam en kunnen blessures ontstaan. Een goede sportmassage helpt om klachten te voorkomen en levert een bijdrage aan een sneller herstel van bestaande blessures. Heb je bijvoorbeeld spierpijn na een dag klussen in huis of een dag tuinieren dan is een sederende, maar toch stevige sportmassage een weldaad voor je lichaam. Dit zal zeker het herstel versnellen.

Hier onder vind je een fantastisch helder filmpje dat uitlegt wat een triggerpoint is en wat je er zelf aan kan doen. Bij Zensaties kan je het (triggerpoint) balletje krijgen, zodat je jezelf kan masseren thuis.